Siedzę po południu w poczekalni w pewnej szkole, za kilka minut zaczynają się zajęcia.

Nagle z impetem otwierają się drzwi i wchodzi dziewczynka, tak na oko siedmio-, może ośmioletnia.

-Dzień Dobry- mówi głośno i wyraźnie.

-Dzień Dobry- odpowiadam, bo nikogo więcej tutaj nie ma.

Dziewczynka siada, kręci się na krześle, wstaje i zaczyna skubać piankę wygłuszającą, którą oklejona jest ściana. Dzwoni domofon. Ona patrzy na mnie, wzrusza ramionami i stwierdza- Nie umiem otworzyć.

Naciskam symbol klucza na obudowie domofonu, jednocześnie pokazując  jej- Naciskasz tutaj, gdzie kluczyk. Młoda dama siada ponownie obok mnie.

– Masz za chwilę zajęcia?- zagaduję, bo dziecko robi wrażenie kontaktowego, a ja uwielbiam takie dialogi z nieznajomymi.

– Tak- potwierdza- śpiewu.

– Lubisz śpiewać?

– Kocham!- rozpromienia się. -Ostatnio śpiewałam na apelu- dodaje z dumą.

– To jesteś bardzo odważna- chwalę ją. -Przed całą szkołą?

– Tak

-Nie bałaś się?

– Nie. Była mama, mój brat i wujek.

– To miałaś duże wsparcie… Masz piękne włosy- dodaję. Bo rzeczywiście są piękne: jasnorude, zaplecione w dwa grube warkocze sięgające łopatek.

– Dziękuję- dziewczynka uśmiecha się do mnie, jednak za chwilę się krzywi- Nienawidzę swoich włosów!

-Są piękne. Nie farbuj ich, jak dorośniesz.

-O na pewno zafarbuję! Na czarno! I będę prostować, bo się kręcą.

– Rozumiem. My kobiety tak mamy- jak mamy włosy proste, to kręcimy, jak kręcone to prostujemy, farbujemy, żeby mieć inny kolor.

– No właśnie- stwierdza z powagą mała kobietka.

– Jesteś piękna, taka jaka jesteś- dodaję wstając, bo obie zaczynamy zajęcia. Dziecko patrzy na mnie z wdzięcznością.

A ja zostaję z pytaniami w głowie:

Kto lub co spowodowało, że to dziewczę nie akceptuje swojej oryginalnej urody? Od kogo i ile razy musiałaby usłyszeć, że jest piękna? Kto z jej otoczenia zdążył już ją za odmienny kolor włosów wyszydzić? W imię jakich standardów? I dlaczego?

Możesz również cieszyć się:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *